søndag 8. april 2018

På safari i Al Khatim ørkenen


De forente Arabiske Emirater har ikke egentlig vært på min ønskeliste over reise mål, men i mars dukket pltselig muligheten og tilbudet opp, så på en dags varsel satte jeg meg på flyet til Dubai. Jeg ble mer enn betatt av dette anderledes landet jeg møtte. Landet der skatt ikke finnes, der moms er innført i 2018, der du kan få bot om ikke bilen er polert og nyvasket, der alle innfødte stort sett jobber i statlige stillinger som er utelukket for tilflyttere, der oljepengene er investert i landet så landet er sikret når olja går tom, der luksus helt ut av dimensjon er vanlig og ikke unntak. Kontrastene har vært store der Dubai har vist seg svært liberal, Abu Dhabi noe mindre. Det har vært en uke fylt med opplevelser.

Turen vi hadde i ørkenen utenfor Abu Dhabi var rå. Vi ble advart mot bilsyke og de leverte ut poser i tilfelle før vi startet på selve ørkenkjøringen. Vi var mange biler i følge og det virket uaktuelt å stoppe om noen skulle bli syke..... Sammenlikner det litt med å kjøre i snø når det kommer til sladding. Da vi kjørte av veien og ut i ørkenen stoppet sjåføren for å slippe luft ut av dekkene for å få bedre gripeevne og ikke synke for dypt i sanden.
Vi ble hentet på Hotellet vi bodde på i Yas Island og kjørte til Al Khatim ørkenen. Sola sto midt på himmelen og nå i mars ligger temperaturen på gode 30 grader. I vår bil var det tre par og sjåføren. Vi ble plassert som vi ble hentet. Vi ble hentet som nummer to og satt derfor i baksetet. Var glad jeg ikke ble hentet først.......de satt i "bagasjerommet" i 7-seteren. Vi kunne sikkert ha byttet litt plasser, men gjorde det ikke.
Vi hadde flere stopp, både for å strekke ut kroppen, for å ta bilder og prøve ulike aktiviteter. Det var tydelig at sjåførene planla ruter og linjer å kjøre underveis.
Sanden var helt utrolig deilig å gå i, og mønstrene var flotte. Du må tåle å få sand på huden, i munnen, i håret og igrunnen overalt. Sanden her nede er så fin at den ikke kan brukes til noe, er som mel. Det er et paradoks at all sand som blir brukt i den enorme byggingen her nede er importert fra Saudi Arabia.
Når vinden kommer endres mønsteret, utrolig vakkert
Sand så langt du kan se....Jeg tenkte på Svalbard og kontraster
Det var når disse kom jeg følte jeg virkelig var i ørkenen. Skjønner godt at det er ulykker når disse krysser veien, blir som elgen hjemme i størrelse, bare enda litt høyere
Liknet veldig på giraff i hodet og øyne, myke som silke og luktet så godt
Her klargjøres mitt transportmiddel for neste etappe
De er virkelig store når du kommer deg oppå
Sola er iferd med å gå ned, himmelen blir rosa, og snart er det totalt mørke. Han la seg så fint ned for at jeg skulle kunne komme av. De kneler med forbeina først, da sto jeg nesten på henda. Så bomper de ned med bakbeina og jeg holdt meg ikke godt nok fast og fikk et skikkelig blåmerke i ryggen der bøylen traff.......absolutt egen feil.
Lot meg bli pyntet på hendene med henna. Hun var utrolig flink, brukte ca 30 sekunder på en hånd. Jeg vet flere har opplevd å reagere på henna gjort i utlandet. Jeg hadde absolutt ingen reaksjoner. Hennaen hun brukte er også brukt som sårsalve og består for det meste av aloevera.
Likner på sjokolade. Etter 30 min kunne jeg børste bort overskuddet som støv.
Her spiste vi kveldens middag. Det var grillbuffet med deilig salat, brød og mange ulike ris og pastaretter. Kvaliteten på maten på turen vår var svært god. Mange av smakene er ukjente pga krydderet. Jeg anbefaler at du prøver alt, i alle fall før du bestemmer deg for om du liker det eller ikke.
Min kavaler for kvelden, turen og i livet <3
Riktig så gode venner og like flotte begge to. Disse falkene trenes opp til jakt og sport, og er slett ikke uvanlig å ha.
Vi ville se solnedgangen fra en topp og begynte å gå
Så var den der, helt utrolig fin. En fantastisk dag var over ila noen minutter.
Tur i ørkenen blir ikke siste gang. Jeg er ganske sikker på at jeg er tilbake i Dubai om ikke altfor lenge. Det er så mye mer å oppleve her, og nå står plutselig De forente Arabiske Emirater høyt oppe på min reiseliste. Takk for turen og opplevelsen.
Om du tenker at dette må ha vært en dyr tur, slik jeg gjorde før jeg reiste, så er det ikke helt riktig. Planen var en billigtur til Gran Canaria.........men det hadde blitt dyrere. Å leve i Dubai er riktignok dyrt, men å finne billige turer er absolutt mulig. Etter denne turen må nok kanariøyene vike litt :) Luxusen på denne turen var nok i overkant av hva jeg er vant til, men det gikk helt greit for en uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar