tirsdag 21. november 2017

Nulandsknaben, med utsikt over Flekkefjord by.

Jeg rakk to toppturer i Flekkefjord denne søndagen. Simonskyrkja og Nulandsknaben. Utgangspunktet var det samme for begge turene. Vi kjørte mot Flekkefjord, og 3-4 km før, på Tjersland, parkerte vi langs E39 på en lomme langs veien. Vi tor turen til Simonskjerke først, for så å se om ryggen min ville gå mere. Den sa ja, selv om jeg godt kjenner at jeg har vært sengeliggende en stund. Kanskje er det meg som ville, mer enn ryggen :)
Det er jo denne fasinasjonen over hodene til Christian Sunde som stadig lokker meg til Flekkefjordtraktene. Klart vi har flotte turområder i Kristiansand også, men ingen hoder å finne her..........ikke enda i alle fall som jeg vet om :)
Når du parkerer på lomma langs E39 (på venstre side om du kjører mot Flekkefjord) så går det traktorvei opp på begge sider av plassen, du skal opp den som går mot byen. På fenderen har noen sprayet med rødt, Knaben, så da vet du du er på riktig vei. Følg traktorveien til endes, så litt på sti, før du kommer ned i et ryddet linjefelt. Her var det vanskelig å ta seg frem og merkingen forsvant. Men hold langs skogkanten, så finner du rødmerkene igjen.
Her fant vi merkene igjen, ved en port med rødt merke. Tungt og vanskelig å gå i ryddefeltet, måtte krabbe litt over og under...
Ingenting å si på utsikten, været eller opplevelsen. Godt merket til toppen, men der stoppet det...
Når du kommer til toppen ser du skilt mot Solås. Da skjønte vi at vi var oppe og at toppen nå var på høyre side.Vi fant ikke flere merker her, men klatret til toppen, og der var postkassen.
Tipset her er at hodet er på toppen og ser mot byen. Innrømmer at vi lette lenge, det var så mye mindre enn jeg hadde trodd ;) Så jeg spurte om tips, men fant det før jeg fikk svar :)
Er det ikke bare flott!!
Vi vet det er to hoder til i nærheten, på Solås, men vi får ta de med oss en annen gang
En fantastisk novembersøndag. Nå, en dag etter er det meldt snø.
Vi brukte 1 time og 14 minutter på turen, den ble 2,7 km fra vårt startsted. Toppen ligger 335 moh, har flott utsikt. Du går nok gjerne turen på kortere tid, men nå sa ryggen min ifra om at det var nok, så det gikk ikke raskt. Det er oppover hele veien fra start til topp, ingen utflating før du er oppe. Er du på hodejakt som meg, så er dette en fin tur for deg :) God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar