søndag 29. oktober 2017

Strømsheia, topptur rett ut døra

For noen uker siden ble jeg tipset om en topptur som var helt mulig å ta fra utgangsdøra hjemme. Jeg gikk den i mørke sist, ikke å anbefale. Hadde et veldig spesielt møte med en elg!!! I dag gikk det bedre, og nå kunne jeg se hvordan det så ut her. Har ikke funnet noe annet navn på toppen enn Strømsheia. Veien/stien til toppen kan du starte ved Strømsodden like nedenfor Rona. Om ikke du kommer gående, kan du parkere på p-plass på høyre side like etter du har kjørt under undergangen på vei til havna ved Strømsodden.
Målet var denne varden på toppen av heia. Du ser den ikke før du er der pga skogen.
Du går grusveien på venstre side av veien, er en bom i enden. På hele veien innover grusveien har du sjøen på høyre side.
Ikke alle båtene er kommet på land enda, vi snakker siste helga i oktober.
Flott bakke å trene intervall i, om du er i den modusen :)
Etterhvert blir grusveien smalere, og skogen litt tettere. Fremdeles ser du sjøen på høyre side.
Flere små stier du kan ta ut til mer åpent terreng
I enden av grusveien bygges det hus. Like før går stien opp til venstre, og nå begynner stigningen
Stien er forholdsvis smal, og tror ikke den er veldig mye brukt. Litt rart for denne turen er flott å gå, ikke lang og lett å ta hjemmefra for alle Sømsboere. Fint som alternativt til lysløypa! Sammenlignbar med Ruben som er mer kjent og mye gått.
Tenker utsikten fra selve varden har vært bedre på et tidspunkt. Nå er det mye skog rundt selve varden.
Men 20 meter fra varden er det dette du ser, flott utsikt på en solskinnsdag i oktober nesten like utenfor døra.
Jeg bakte boller før jeg tok turen, det smakte ekstra godt med en når jeg kom hjem :)
For ikke å glemme kaffekoppen i solveggen.
En fin tur, kan anbefales. Om du går turen fra p-plassen på venstre side rett etter undergangen, så er turen akkurat 2 km slik jeg gikk. Jeg gikk stien ned på andre siden av varden, da blir det en rundtur. Du kan selvsagt gå samme vei ned som opp. Er noe brattere ned om du går rundturen. Ikke anbefalt i mørke. Jeg gikk hjemmefra, da ble turen 5 km, akkurat passe en søndags formiddag. God nærtur :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar