lørdag 5. august 2017

Via ferrata, jernveien til Løefjødd

Løefjell ligger vis a vis Brokke Alpinsenter. Fjellet er gjennom mange år blitt brukt til fjellklatring, og er kjent for sine lange alpine ruter av variert karakter.
Sommeren 2016 ble det bygget en via ferrata i den samme fjellveggen. Via ferrata betyr jernvei, ettersom det hele veien til topps er montert stigetrinn til å klatre på, samt at det er festet en vire i fjellveggen, som klatrerne hele tiden er festet til.
Denne via ferrataen er svært godt egnet for nybegynnere. Dersom du ikke ønsker å klatre til topps, kan du følge den merkede turløypa fra hyttegrenda opp til toppen som ligger på 934 m.o.h.
Klatring i Løefjell organiseres av Helle Camping og booking med eller uten guide må gjøres der. Vi valgte å kun leie utstyr og gå uten guide, for det btalte vi 1000 nok. Vi kjørte så videre fra Helle til Brokke etter å ha fått veibeskrivelse. Det tar ca 15 min fra parkeringa å gå opp til der klatreruta starter. Nå er jeg klar, for meg er det første gang.
Klatringen er ca. 450 meter lang og varer fra en til to timer. Vi brukte rundt to timer med etpar stopp for å se på utsikten på vei opp. Turen fra toppen og ned til Løefjell hyttegrend tar ca. en halv time.
Trinn montert på de fleste strekkene. Ellers er det å bruke de naturlige trinnene.
Vi byttet litt på å gå først, jeg likte nok best å gå først...
Bratt nok til at du får følelsen av å klatre, høyt nok til at du får kjenne på høydefølelsen. Hadde du fallt uten sikring, hadde du fallt helt ned.
Så fint å være to, så utrolig fint å kunne gjøre dette sammen
En pause i bakken......helt bokstavelig denne gangen. Jeg ville helst ha minst et strekk mellom oss.
Fantastisk utsikt
Jeg nærmer meg toppen, ikke mange løkkene igjen
Så utrolig fornøyd går det an å bli på tur. Og her var det ingen grunn til å grue seg. Prolapsen fra i vår og problemene med skuldrene kjente jeg ingenting til!
Og når jeg kunne fylle nisteboksen med modne multer på toppen......kan ikke bli bedre enn det vel :) Vi gikk nå opp til masta, og fant der merket løype for å komme ned.
Som nevnt tidligere, du trenger ikke klatre for å komme til toppen. På andre siden går det turløype, blåmerket, opp. Denne fulgte vi nå ned. Det var skikkelig VÅTT og myrete. Ingen sjanse til å komme tørrskodd ned. Jeg for min del toppet det med et skikkelig sklifall og satte rompa godt nedi myra :)
Selskap langs veien tilbake til bilen. Du kommer ned igjen ca 1 km fra der løypa startet.
Her ser du ruta vi gikk. Flott tur. Gitt mersmak. Prøv da vel :) God tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar