torsdag 27. april 2017

Vakre Ulvøysund fra fugleperspektiv

Da jeg for en stund siden lette etter en tursti i området Ulvøysund, så jeg et skilt på en parkeringsplass. Plassen var full av skilt med navn på som tydelig sa at jeg ikke kunne parkere her, men jeg så mest på skiltet som så ut som en turløype. Jeg googlet litt, men fikk ikke noe resultat. Da er det flott med tursider, og noen å spørre!! Jeg la bildet av skiltet ut på Fb under gruppen Turgåere i Sør, og svar kom raskt, tilogmed med bilde av kart. Tusen takk til Cejott Giordan for hjelp!
Her er skiltet jeg så på p-plasen. Plassen er ikke mer enn et par hundre meter fra bryggekanten.
Turen ut til Ulvøysund er like flott hver gang. Jeg elsker dette partiet der du ser og lukter havet i enden av veien. Jeg går her endel når liljekonvallene blomstrer, det er mye av de og lukta henger i lufta.
Ulvøysund er en uthavn i Høvåg helt vest i Lillesand kommune. Vest for uthavnen ligger Kvåsefjorden, som er maritim grense mellom Aust- og Vest-Agder. Østover ligger Blindleia, som ender i havnebassenget i Lillesand. Det eldste tegnet på aktivitet i Ulvøysund, er funnet av Norges eldste skipsvrak i innseilingen fra Kvåsefjorden. Det ble undersøkt i 2011 av Pål Nymoen fra Norsk Maritimt Museum

I middelalderen var det også mennesker i Ulvøysund. Fra 1300-tallet eksisterer fortsatt et brev skrevet av en værfast bergensbiskop, mens en av kompassrosene hugget inn i fjellet på Ulvøya muligens stammer fra 1400-tallet. På 1500-tallet nevnes uthavnen på nederlandske kart som Wolfsondt.
Løypa er en kort rundtur og den kommer ut på veien igjen nesten nede ved brygga. Det er flere topper langs stien der utsikten er fenomenal. Selve løypa er også vakker, og jeg vil tilbake når løkblomstene blomstrer, det er som å gå i en hage
Nå var det gulveisen som blomstret og lå som tepper
Man vet ikke hvor lenge det har bodd folk fast i Ulvøysund, men gjestgiveriet, det store huset på østsiden av Skolebrygga, skal være over 400 år gammelt.
Vi hadde en flott tur denne ettermiddagen, den blir litt til hva du gjør den til. Mange flotte plasser du kan nyte utsikt og niste. Turen er kort, du går den lett på 20 min. Terrenget er kupert og noe smalt enkelte steder.
Vi er på bryggekanten etter å ha gått rundt
Dette er sørlandsidyll på sitt beste
Det er sånn jeg drømmer om å bo
Alt blir idyll utenfra, men flere av husene her er i dårlig forfatning
Flott postkassestativ
Om du har lyst å se Ulvøysund fra "lufta" er dette en fin plass å gjøre det. Vi parkerte ved skiltet, er kanskje vanskeligere å få til når sommeren kommer og hyttefolkene er på plass. Turen er kort, egner seg virkelig som en kveldstur, sånn når sola går ned. At det heter Bastuhei tenker jeg er helt riktig en varm sommerdag, da hele turen går litt skjermet for vinden når ikke du går opp på utsiktstedene. God tur :)

1 kommentar: