søndag 2. april 2017

Tore på sporet til Kjerkebakken på en søndag

Vi har manglet tre små blå hus i Høvåg for å ha redegjort for alle de sju løypene som Høvdingen IL har ansvar for. I helga har vi funnet dem. Om du ikke har funnet de andre fire så kan du se dem her.
Jeg er jo tydeligvis ikke lommekjent i området Høvåg, og merkingen har ikke heller vært like god overalt, men de skal være greie å finne sies det, så da er konklusjonen at det er meg som svikter litt. Jeg har igrunnen forelsket meg litt, både i de små blå husene og i den fantastiske utsikten mot havet på flere av toppene.
Lørdag kveld etter ni timer på jobb gikk vi til Røyrmyrhei, og fikk en fantastisk fin kveldstur med solnedgang. (Står forresten RøyRmyrhei, og Røymyrhei om hverandre....som bildene viser)
Vi kjørte til Isefjærfjorden og parkerte ved leiren, gikk grusstien langs vannet til vi kom til en lysning og fant skiltet mot toppen på venstre side, vi var allerede kommet til blåtimen
Herfra brukte vi 25 min til toppen
Skiltet sa Røymyr, og huset sa Røyrmyr. Oppe var vi i alle fall
Vi fikk med oss en nydelig solnedgang da vi nådde Isefjærfjorden igjen
Idyll
På tur med han her <3
Blåtimen ble rosa da vi var nede igjen
Skogen rundt Isefjær var full av hvitveis nå, det er 1.april
Her er kartet som utløste min jakt på de små blå husene. Endel lokale navn og kanskje ikke helt enkelt for oss som kommer "utenbygds" fra
I dag ville vi finne de to siste, da vi i går skjønte at utgangspunktet var nesten likt gårsdagens. Vi kjørte mot Isefjær i dag også, men ikke mange metrene inn på veien finner du er turskilt på venstre side, her startet vi. Det er plass til en bil langs veien ved skiltet. Ser at denne turen også kan starte fra flere steder.
Blå himmel, endel vått terreng, og vi klarte å gå feil
Men vi fant skiltet.....
Tore på sporet, etter litt frem og tilbake (som ikke er like langt, men dobbelt så langt!) fant vi huset.
Nå hadde vi jo funnet stien til Kjerkebakken, så veien tilbake var grei. Fra der vi parkerte var ikke denne toppen mer enn 10 min unna. Vi valgte å ta denne på tilbakeveien, kunne jo like gjerne ha tatt den først. Om du ønsker en kort tur, er jo denne enkel å velge fra vårt utgangspunkt. Nydelig utsikt på Kjerkebakken var det uansett først eller sist.
Da er de blå husene redegjort for. Takk til Høvdingen IL for flotte turer. Vi kommer helt sikkert til å ta noen av de på nytt. Badstufjell og Hæstadveden ble nok mine favoritter. Til de som ikke har tatt turene, gjør det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar