søndag 16. april 2017

Norges smaleste hus. Vet du hvor?

Rart hvor tilfeldig man "oppdager" nye ting. I går ettermiddag lette jeg etter noe på google da jeg kom over et bilde jeg synes var kult. Videre søk på bildet viste at huset jeg kikket på lå i Tvedestrand og var titelert som Norges smaleste hus. Jeg måtte bare se det, og igrunnen se litt på Tvedestrand også.
Tvedestrand er en by og kommune i Aust-Agder. Kommunen ligger mellom Arendal i sør og Risør i nord. Kommunen grenser også til Froland, Åmli og Vegårshei. Kommunen fikk sine nåværende grenser i 1960, ved sammenslåing av tidligere Dypvåg og Holt kommuner, og ladestedet Tvedestrand. Tvedestrand er ofte referert til som Sørlandets smilehull.
Huset som kalles strykejernet på grunn av formen, ligger sentralt i hovedgata.
Det regnes som Norges smaleste hus, og det har inngang fra bakkenivå både til første, andre og tredje etasje
Huset har en gang huset en hel mineralvannfabrikk, Saturn.
Hovedgata forøvrig er også verdt et besøk.Tenker den er mer travel en varm sommerdag enn det den var en forblåst påskeaften
Også nede på brygga var sjarmen stor, det var som å komme til en svunnen tid

Jeg skal definitivt tilbake hit en sommerdag og slite skoan på brosteinene.
Jeg har kost meg i Tvedestrand i dag, og jeg vil tilbake når det blir varmere i været og mer liv i gada. Og det smale huset var verdt kjøreturen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar