søndag 15. januar 2017

Utsikten, fra tuberkuloseinstitusjon til fredssenter

Vi er igang med 10 toppers 2017. De siste årene har jeg fått disse turene i julepresang, men i år måtte vi gå til innkjøp av kortet sjøl. Så hermed er ønsket for neste år kunngjort. Vi tok et par turer i dag, og i strålende vær tok vi turen til Utsikten i Grendi. Utsikten ligger ved Landeskogen som i 1916 åpnet som institusjon for pasienter med Tuberkulose. Tuberkulosesenteret ble lagt ned i 1961, da hadde ca 10 000 tuberkulosepasienter vært innlagt her de 45 årene institusjonen var åpen. Men allerede i 1962 ble bygningsmassen tatt i bruk igjen, da som institusjon for åndssvake. Rart å tenke på at de siste årene det var i drift som dette så leverte min kjære brød her. Nå er bygningsmassen pusset opp og er i drift som fredssenter.
I årene etter åpningen i 1916 ble et nett av turstier opparbeidet av personer på syselsetting
Stiene var lette å gå for de innlagte, og stigningen opp mot toppen er nesten ikke merkbar
Denne broa var ny siden jeg gikk her sist
Flere plasser oppover er det plassert ut benker der du kan sitte. Denne er ved Utsikten på toppen, og i dag hadde ingen sittet her. Flott utsikt både oppover og nedover Byglandsfjorden. Vi var her så tidlig at sola ikke hadde rukket rundt.
Blå himmel, blå fjord. Du bruker en liten halvtime opp fra Rv9, ca 2 km opp til Utsikten
Du starter turen ved Rv 9, p-plassen er like over veien for Årdal kirke i Grendi
Dette er en fin tur, og passer for alle. Jeg anbefaler en tur innom Fredssenteret om ikke du har vært der heller. Og ikke minst så anbefaler jeg en tur på Elgtun. Her får du nærkontakt med elgene, kan være med på foring, steike din egen elgburger, lage elgtannsmykke mm. Du kan se mitt innlegg derfra her Ta en Elgfie
Da gjenstår det å se hvor mange startkort til 10 toppers jeg får til neste år :)   God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar