fredag 19. august 2016

Røynevarden med utsyn over blindleia

En sommer er over, men minnene om den består......jeg mener  Kirsti Sparboe sang dette i 1972. Denne sommeren har vært så full av opp og ned turer, i alle betydninger det kan ha, og kontrastene har vært enorme. For min del er turene ut i naturen med på å løfte nedturene ellers, og jeg kan godt si jeg er avhengig av det. Å nyte stillhet, la tankene få hvile, kroppen gjerne slite litt fysisk og med selskap fra den beste. Jeg kaller naturen for mitt energilager, og jeg henter litt og litt av gangen.

Denne kvelden ble det en flott tur til Røynevarden. Den ligger i Høvåg i Lillesand kommune i Aust-Agder. Vi kjørte fv 401 til Høvåg og parkerte ved det gamle Herredshuset. Det er ikke spesielt godt skiltet, så vi spurte oss frem. Turen startet ved at vi krysset veien og fulgte gårdsveien rett frem forbi husklyngen. På høyre side kom etterhvert stien merket med skilt til Røynevarden. Godt merket med røde merker hele turen.
Skiltet du møter på gårdsveien
Godt merket, variert terreng

Varden på toppen. Det ligger også en hytte her eid av Lillesand kommune. Utsikten ved varden er ikke noe særlig, så følg løypa forbi varden og litt nedover, så får du utsikten.
Fint nøkkelhus henger på selve hytteveggen

Det var vindstille og 22 grader i kveld

Lyngen er på sitt fineste nå i august
Turen rundt er på 4,6 km.Vi valgte å snu og ta samme vei tilbake, da ble den litt lenger. Du tar turen på en god time i normalt tempo. Mest skog i begynnelsen, og endel stigning opp mot varden på slutten.

På vei hjem stoppet vi ved sjøen ved Vesterhus
Sørlandsidyll.........
En fin kveldstur, avsluttet med Hennig Olsen's softis med sjokolade :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar