torsdag 12. september 2013

I sneglefart

Turen i går gikk rundt Sukkevann, en forholdsvis rask tur i lysløypa. Det går endel opp og ned, og deler av løypa er super om du ønsker en god intervalløkt. Men på hjemturen i dag var det andre ting enn den vanlige flotte naturen som tok oppmerksomheten min. Jeg fant noe.....


Nå vil sikkert noen si æææsssjjjj. Men denne fikk i alle fall min oppmerksomhet. Jeg trodde først jeg hadde funnet en flott stein, men da jeg skulle ta den opp, holdt den skikkelig igjen. Da så jeg det, en kjempesnegle! Når den flatet helt ut, var den halve hånda mi!
Den kom ut for "å hilse på"
Vinbergsnegl er ikke en norsk art, men enkelte steder har den klart å etablere små bestander fordi folk har sluppet dem løs. Dette er nemlig den samme sneglen som blir servert på franske restauranter, og enkelte steder har det vært gjort forsøk med oppdrett av slike snegler for matbruk.
 
De spiselige vingårdssneglene kan bli 10 år gamle. Kun 100 arter regnes som spiselige. Det var 1800-tallets konge av det franske kjøkken Antonin Carême, som gjorde snegler til luksusmat da han i 1814 kreerte den såkalte escargots à la bourguig-nonne, nettopp snegler med hvitløk og persille. Franskmennene spiser 700 millioner, 25 000 tonn snegler i året
 
 
  Bare hodet og den store foten – en stor muskuløs flate som den bruker til å bevege seg med, stikker ut av skallet, og danner den delen av kroppen som synes. Landlevende arter skiller ut et slim fra kjertler foran på foten. Arter som lever i vann er ikke avhengig av et slikt slim for å bevege seg. Inne i skallet ligger kroppens indre organer oppkveilet.Snegler er muskeldyr, de kan trekke ti ganger sin egen vekt når de kravler loddrett oppover, og 50 ganger sin egen vekt vannrett.
 
Nå vet du kanskje mer om snegler enn før, og kanskje mer enn du ønsket. Jeg lærte noe nytt, og jeg synes den var flott. Altså en flott tur :)   PS! Den fikk leve videre i hagen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar